Mag je inhalen op de snelweg als er een auto links gebruik moet maken van de inhaalstrook?

Zie de afbeelding. De gele auto wil de groene vrachtwagen inhalen, maar de witte auto moet naar rechts en geeft aan naar rechts te gaan. De strepen zijn onderbroken. Mag de gele auto de groene vrachtwagen nu beginnen in te halen?

Picture for question
2 weken geleden
in: Wetgeving
3.7K
Ritsuka
2 weken geleden
Jij kunt achter de vrachtauto blijven, de auto op de linkerbaan MOET van baan wisselen omdat de weg versmald. Ik weet niet wat de wetgeving precies is, maar ik zou het niet doen
Inekez1
2 weken geleden
Dit is typisch een situatie waarin de gele auto veel te laat bedenkt dat ie de vrachtwagen wil inhalen.
Ook zonder wegversmalling moet de witte auto naar rechts als dat kan. En zolang de gele auto niet middels richtingaanwijzer heeft laten zien dat die wil inhalen, kan en moet de witte auto naar rechts. Als de witte auto al richting aangeeft, moet de gele auto natuurlijk wachten. Als die gele auto daardoor op de rem moet om achter de vrachtauto te blijven, is dat echt eigen schuld en gevolg van te weinig vooruit kijken, niet anticiperen op wat er zou kunnen gaan gebeuren.

Antwoorden (3)

Beiden mogen in principe van rijstrook wisselen, maar je mag voor het overige wegverkeer geen gevaar veroorzaken.
Als de gele auto op dit moment besluit om in te halen dan blokkeert deze daarmee voor de auto op de linker baan de mogelijkheid om in te voegen. Op het moment dat dat gevaar oplevert dan mag dat dus niet.

Het maakt dus verschil of je met 3 km/u in de file staat en elkaar de ruimte geeft, of dat je met 90 km/u op de versmalling af stormt en als gele auto totaal onverwachts naar links komt,
Ozewiezewozewiezewallakristallix
2 weken geleden
De gele auto moet wachten met inhalen tot de witte auto klaar is met de zijdelingse verplaatsing.
De witte auto heeft de richtingaanwijzer aanstaan en is dus al bezig met het verwisselen van rijstrook. de gele auto moet wachten tot de witte auto daarmee klaar is.
Toegevoegd op 16 mei 2024 08:52: tekst
jc54
2 weken geleden
De enige die gewoon kan doorrijden is de vrachtwagen. Die wisselt niet van rijstrook.
De rode en gele auto willen beide wisselen van rijstrook. Van rijstrook wisselen is een bijzondere manoeuvre. Beide auto’s voeren een bijzondere manoeuvre uit. Bij een bijzondere manoeuvre dien je anderen voor te laten gaan. Tussen beide auto’s bestaat geen rangorde. Ofwel voor de wet geldt dat beiden de ander voor moet laten gaan.

Komt een maar!
Als de rode auto de richting al uit heeft en al richting de andere rijstrook rijdt, zal de gele moeten wachten. De gele auto veroorzaakt anders een gevaarlijke situatie.
En, indien de weg versmalt (het lijkt alsof een rijstrook wegvalt) zal de rode auto de ruimte moeten krijgen om van strook te wisselen. Gaat de gele auto dan toch inhalen, ontstaat een gevaarlijke situatie.

Mocht er in deze situatie een ongeval plaatsvinden, zal gekeken worden naar: komt een maar!
2 weken geleden
KeesWim
2 weken geleden
Mee eens. Je kunt je echter afvragen waarom de rode auto zolang door blijft rijden op de meest linker rijbaan. Hij had al veel eerder naar de middelste rijbaan gekund. Dan was hij beter te zien voor de gele auto in zijn spiegels als achterop komend verkeer.
De gele auto heeft wellicht niet gezien, rijdend achter de vrachtwagen, dat de linker rijbaan ophoudt
ronron1212
2 weken geleden
@KeesWim de gele auto rijd op in invoegstrook dus heeft nog niet de snelheid van het inhalende verkeer.
KeesWim
2 weken geleden
@ronron1212
De vraag gaat over inhalen, niet over invoegen.
Inekez1
2 weken geleden
@Keeswim "De gele auto heeft wellicht niet gezien, rijdend achter de vrachtwagen, dat de linker rijbaan ophoudt" Dat wordt toch echt altijd duidelijk met borden aangegeven. Als je die borden niet ziet, let je of niet op, of je rijdt al een tijdje veel te dicht achter die vrachtwagen waardoor je geen overzicht hebt. Als ik die witte auto was, had ik wellicht ook langer op de linker baan gebleven, juist om de gele auto gelegenheid te geven om VOOR mij naar links te gaan om de vrachtauto in te halen. Ik maak het regelmatig mee dat mensen dan gewoon niet opletten en precies op het moment dat het niet meer kan alsnog willen inhalen.