Hoe hebben koeien in het wild kunnen leven?

Omdat ze toch iedere dag gemolken moeten worden...

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie
5.3K

Het beste antwoord

Koeien moeten helemaal niet elke dag gemolken worden ! Dat hebben wij er van gemaakt, omdat wij zo graag melk willen hebben. Koeien moeten eigenlijk gewoon, zoals alle zoogdieren, melk geven zolang ze een kalf hebben. en wanneer het kalf gespeend is, droogt de melk vanzelf op. Alleen door voortdurend kunstmatig te blijven melken (en het kalf niet bij de moeder te laten) en koeien generatie op generatie te selecteren op hoeveel melk ze kunnen geven krijg je de zogenaamde ' melkkoe' , die je jaren achtereen kunt blijven melken (al helpt het wel als ze af en toe tussendoor even een kalfje krijgen).
Bij mensen gaat het trouwens net zo : zolang een vrouw blijft voeden , kan ze melk blijven geven. Zelfs zonder eigen baby., Vroeger werd van dat gegeven veel gebruik gemaakt door de(professionele) mins (minnen?) die vaak jarenlang meerdere babies zoogden voor vrouwen die dat zelf niet konden of wilden. Ook nu zien we langzaam weer vrouwen komen die langer dan de normale zoogperiode melk kolven voor (te vroeg geboren en zieke) babies, omdat dat net even beter is dan kunstvoeding. Maar dat noemen we dan donormelk.
Het lactatiesysteem van zoogdieren is over het algemeen een van vraag en aanbod ; zolang er vraag is, is er aanbod, en als de vraag minder wordt neemt het aanbod af. Soms komt dat vanuit het jong, dat meer en meer zelf gaat eten en dus minder melk drinkt, soms omdat de moeder het jong steeds eerder van de borst ' trapt' om het jong zelfstandig te laten eten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Marleen, wat je over melkkoeien zegt is deels onjuist. Het 'helpt niet' bij de melkproductie om een koe ieder jaar te laten kalven, het is een voorwaarde om de melkproductie op gang te houden. Onttrek je een melkkoe aan de voortplanting, dan zal de melkproductie na verloop van tijd steeds verder teruglopen. Misschien stopt die zelfs op zeker moment maar dat weet ik niet zeker omdat geen veehouder een melkkoe aanhoudt totdat die helemaal geen melk meer geeft.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heb je gelijk in ; staat er iets te makkelijk. Maar feit blijft dat je alle zoogdieren een lange tijd 'door kunt melken' . Ben echter geen boerin , dus de precieze intervallen hoe vaak een koe moet kalveren was me niet helemaal bekend. Bedankt. ;-)

Andere antwoorden (2)

De koeien moeten pas iedere dag gemolken worden sinds ze "getemd" ofwel gedomesticeerd zijn. De wilde voorouders van onze huiskoe kregen gewoon kalfjes die bij de moeder dronken tot ze groot genoeg waren om zelf te eten. Mensen kwamen er achter dat ze de melk ook konden drinken en bleven dus de koe melken, waardoor die bleef geven (even simpel gezegd) Zo ook de kippen, die zijn ook pas iedere dag eieren gaan leggen sinds de mens ze iedere dag wegnam, en beter voer gaf
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bij Verhildersum een borg + boerderij lopen nog koeien die alleen melk geven als ze kalfjes hebben.
tinus1969
9 jaar geleden
Alle koeien geven pas melk als ze gekalfd hebben. Door ze dagelijks te melken blijven ze melk geven.
Wilde koeien geven niet meer melk dan hun kalf nodig heeft. Mensen hebben door selectieve fok en goede verzorging de melkproductie bij koeien zo veel groter gemaakt dat, zelfs al mochten ze hun kalf zelf zogen, te veel melk produceren. In de Oostvaardersplassen lopen half wilde koeien (Heckrunderen) die niet op melkproductie zijn gefokt en dus ook niet gemolken hoeven te worden.