Wat kan er aan de hand zijn als ik het niet meer kan volgen?

ik was op een feest. en daar praten ze veel. maar als er veel gepraat word dan zie ik alleen nog de monden op en neer gaan en versta ik er niets meer van. ook niet als ze het tegen mij hebben. ben ik dan in de war? ik word dan ook een beetje draaierig. het is dan niet zo gemakkelijk voor mij.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
12.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wanneer is voor het laatst je gehoor getest? Het zou kunnen, dat je, ongemerkt, een beetje minder goed bent gaan horen - ik herken jouw beschrijving van hoe mijn oma het ervaarde, als er veel mensen door elkaar heen praten...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
met 1`oor gaat het minder soms. toch kan ik wel goed dingen verstaan met het andere oor. het kan dat je gelijk hebt en dan moet dat uitgezocht worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ voor je vraag!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
even langs de huisarts voor een gehoortestje dan maar, pruts...misschien is over een paar dagen je leed geleden..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik hoor goed, maar niet bij 4 kHz.
En dat is precies de frequentie van medeklinkers....
zodra er 2 of meer mensen praten, kan ik het niet meer volgen. 1 op 1 gaat, in combinatie met liplezen en gokken, best goed. dus inderdaad: even langs de audicien. hoef je niet voor naar de huisarts
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
goeievraag!

Het beste antwoord

Ik kan dat gevoel volledig met je delen, want ik heb precies hetzelfde.
Het wordt dan heel zwaar in mijn hoofd, en ik zie veel indrukken en flitsen.
Wat mij altijd opvalt in grote gezelschappen, dat er een heleboel gepraat wordt, zonder dat het iets bijdraagt.
Ik heb daar dan ook helemaal niets mee.
Wat ik zelf altijd doe, is even naar buiten lopen en even rustig bijkomen en diep doorademen.
Misschien dat dat voor jou ook werkt.
Daarna ga je weer rustig naar binnen, en meng je je weer in het gezelschap.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (22)

Er is niets aan de hand Pruts. Het is heel menselijk wat jij vertoont. Je bent gewoon heel gevoelig voor te veel prikkels. Ik ken dat gevoel wel, soms zit je in een gezelschap en iedereen praat doorelkaar heen, waardoor je of alles hoort (wat heel vermoeiend is) of je sluit je ervoor af en je hoort niets, zeker als de gesprekken nergens over gaan.

Maak je geen zorgen, je beschermt jezelf alleen maar voor al het gepraat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien kwam het doordat je moe was. een goede nachtrust is zeer belangrijk. Anders moet je langs de huisarts.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Te veel indrukken tegelijk. Dan lijkt het alsof je naar een film zit te kijken, zonder geluid. Hebben veel mensen last van, en sommige helemaal niet.

Toegevoegd na 6 minuten:
Zelf heb ik daar heel vaak last van. Als het op een plek is waar mensen zijn die ik goed ken gaat het wat beter. Wat je beschrijft- dat je je draaierig voelt- herken ik ook. Misschien heb je veel aan je hoofd momenteel, waardoor je je aandacht er niet zo goed bij kunt houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
misschien word er zoveel door elkaar geklets dát niemand het meer kan volgen en leuteren ze gewoon door of iemand nou naar hun luisterd of niet.
vraag jezelf niet af wat er mis met jou is maar stel eerder de vraag wat is er aan de hand met al die mensen die door elkaar heen praten terwijl ze zelf vaak niet eens in de gaten hebben dat nietmand echt naar ze luisterd.
iedereen doet zo zijn best maar ja het komt nu eenmaal niet altijd aan .
je word gewoon dol van al dat geklets om je heen..het word één grote waas en daar word je op een gegeven moment draaierig van...advies ga ff naar buiten en kom tot jezelf...even de rust op je in laten werken ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is heel normaal dat je op een feestje dat je mensen kan kan verstaan ook al als ze 't tegen jou hebben. Door die lawaaierigheid is het heel moeilijk gewoon om te verstaan heb ik ook vaak gehad. Neej hoor this heel normaal het ligt niet aan jou...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
voor mij enorm herkenbaar pruts.
in een periode van depressiviteit overkwam me dit nog wel eens.
hoe gaat het verder met je, alles goed?
anders even langs je huisarts hoor.
Rieneke1
14 jaar geleden
Er is niks aan de hand Pruts. Ik heb dat ook tijdens een feestje, zeker als daar ook nog harde muziek bij is. Er is dan te veel lawaai en dan haak ik af. Hou niet van die herrie en dat iedereen maar doorelkaar kakelt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb hier ook last van.
Eerst dacht ik dat mijn gehoor slechter werd. maar dat bleek niet uit tests.

Na onderzoek uiteindelijk in het vu bleek dat ik prima hoor totdat er anderen om heen gaan praten of geluid gaan maken. Dan hoor ik weinig omdat alle seintjes samen niet doorkomen

Dat zit niet in je oren zelf, maar in de "draad" tussen de oor en de hersens. Ik wordt dus enorm gefrustreerd omdat ik niks meer kan volgen. en dat draaierig is niet vreemd. je gehoor zit aan je evenwicht vast. Dus als je gehoor gaat spartelen dan kan je evenwicht dat ook doen.
Het is een kleine gehoor beschadiging zeg maar. maar dan iets verder in het gehoor traject.

Misschien is dat bij jou ook zo?

Hoor je normaal wel ok?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan ben je overprikkeld, vaak in combinatie met vermoeidheid. Ik heb er sinds ik Meniere heb (en wat hardhorend ben zodat het volgen van gesprekken al meer moeite kost, zeker in een rumoerige omgeving) behoorlijk veel last van zelf. In zo verre dat ik voor mijn eigen lol niet meer naar een feestje hoef. Je hoofd is het gewoon te veel geworden en kan het allemaal niet meer opnemen. Heel normaal, maar wel vervelend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals je inmiddels aan de antwoorden hebt gemerkt, hoef er niets ergs aan de hand te zijn.
Je deelt dit fenomeen met vele anderen!

Het is een van de redenen dat ik niet van feesten houdt.
Als het maar even mogelijk is, gaan wij altijd op een rustige dag een jarige ofzo feliciteren.
En niet in die drukte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hee Pruts,
Als jij nou toevallig ook nog het type bent dat altijd onbewust 16 gesprekken tegelijk probeert te volgen omdat je extreem open staat voor geluid, is het niet gek dat jouw hoofd af en toe 'de klepjes dichtzet', zeker als je moe bent of flink verkouden. Ik heb dat zelf ook. Even helemaal uit fase, even naar de WC en dan iets meer focussen op één gesprekje in plaats van op allemaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Had je toen gedronken ?
Misschien heb je een concentratie probleem ? Ik denk dat het wel een beetje normaal is.
Maar heb je dat alleen toen op het feest gehad of heb je het vaker ?
Als het die 1ne keer was dan denk ik niet dat het heel erg is misschien had je gewoon te veel aan je hoofd op dat moment?
Vraag jezelf dat eens af misschien is het niet zo erg als je denkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iets te veel (geestelijk) hooi op je vork Gerrit,schudt er wat af! Probeer wat minder te piekeren. Ik weet dat dat makkelijk is gezegd,maar probeer het toch.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is logisch dat je het niet makkelijk vind wanneer dit plaatsvindt. ik weet niet of dit altijd gebeurt wanneer je in zo'n situatie zit. Als het vaker voorkomt is het wel van belang dat je dit even met de huisarts bespreekt. Die kan dan in ieder geval dingen uitsluiten. Of oplossingen aanbieden. Het is natuurlijk wel mooi wanneer mensen het herkennen maar het hoeft niet hetzelfde te zijn. Persoonlijk zou ik het liever even laten checken door iemand die er voor geleerd heeft. Sterkte ermee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als er duidelijk sprake is van een veranderde situatie dan kan er in een zeldzaam geval sprake zijn van vitaminen te kort.
Komt niet vaal voor maar als alle adviezen niet werken, dan kun je je leefwijze (voeding, rust, spanning etc) eens onder de loupe nemen en kijken wat daar de laatste periode wezelijk in vernanderd is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In ongeveer alle antwoorden wordt de meest waarschijnlijke oorzaak al aangegeven: overload. De hersenen sluiten de verwerking van de gehoorsignalen gewoon af omdat het gewoon niet mogelijk is alles te blijven verwerken. Wat dan helpt is concentreren op het gesprek waar het om gaat en de andere gesprekken negeren. Dat lukt niet iedereen even goed, dus geen paniek als het niet lukt...
Wat ik mis in de antwoorden die ik tot nnu toe gelezen heb: Om verschillende gesprekken uit elkaar te kunnen houden, moet je goed kunnen horen met BEIDE oren. Als een van beide oren minder of helemaal niet meedoet, krijg je ook verschijnselen als die je vermeldde.... Dat kan natuurlijk duiden op gehoorschade, maar veel waarschijnlijker is dat een oor gewoon verstopt zit met oorsmeer.
Laat dus de huisarts een in beide oren kijken, en met een eenvoudig testje uitzoeken of het gehoor misschien aan één kant verminderd is. Waarschijnlijk ben je dan in 10 minuutje van je klacht af.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het enige wat ik niet heb gevonden in de overigens zeer goede antwoorden is de mogelijkheid het bestaan van hellingdoofheid.
Deze ontstaat reeds bij jeugdigen die hun MP3/4 speler consequent te hard hebben staan.
Er ontstaan dan beschadigingen in mn. het 1-4 KHz gebied
en deze tonen zijn juist nodig om gesprekken te kunnen volgen in een drukke omgeving, vandaar hellingdoofheid,
deze ontstond vaak op scheepshellingen , doordat men met slijptollen en ander herriewerktuigen zonder gehoorbescherming tekeer ging.
Mensen die daar dan werkten hadden moeite gesprekken uit rumoer te filteren en bij later onderzoek bleek dat de gehoorbeschadigingen in het gebied lagen die voor stemherkenning zo essentieel zijn.
Mocht je vaak via koptelefoons/oortjes luisteren , zet deze dan zacht, anders wordt de doofheid alleen maar erger!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dissociëren kan ook een oorzaak zijn, maar allen als het je vaker overkomt in situaties waar je je nprettig bij voelt; google maar een s op het begrip en vraag het anders aan je huisarts...de mogelijkheden zijn legio zo te zien ...
en sterkte..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Knijp je neus dicht en zeg heel luid een paar keer : ' Attention System Overload'. Dat is grappig maar wel precies wat er aan de hand is.

Toegevoegd na 1 minuut:
Verder is er niets aan de hand. Wel dat soort feesten gewoon mijden, tenzij je meiden zoekt uiteraard.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik zoek geen meiden, dus ik ga dan maar zuipen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niets aan de hand. Iedereen heeft een bepaald maximum aan input die hij/zij aankan.

De meeste mensen maskeren dit door maar gewoon af en toe vriendelijk te glimlachen en te knikken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoeveel drink jij gemiddeld op een feest? Kan ermee te maken hebben dat je zeer veel alcohol ophebt, of teveel hebt geblowd. Dit kan de aandacht verslappen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel herkenbaar hoor... dan ben je waarschijnlijk overprikkeld... je computertje loopt vast... Het is een soort afweerreactie voor als het je te druk is... trek je dan gewoon even in jezelf terug...of als het kan, even uit de drukte...

(Wees maar blij dat je niet bij die mensen hoort die dan van zich af gaan meppen...:)