Waarom zijn er Coalities en opposities in de 2e kamer? PvdA is het toch niet opeens eens met de VVD omdat ze beide in de coalitie zitten?

Misschien een vreemde of domme vraag, maar het gaat uiteindelijk is de 2e kamer toch om meerderheden? Meningen van partijen veranderen toch niet omdat ze bij elkaar in de coalitie of oppositie zitten? Als VVD voor is en PvdA tegen, dan blijft dat toch? Ook al zitten ze beide in de oppositie?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (4)

Er is nog geen coalitie met VVD en PvdA. Men zit nu alleen nog in de snuffelfase. Meerderheden kunnen een kabinet vormen als ze water bij de wijn doen, m.a.w. compromissen sluiten om maar vooral mee te mogen regeren. Ze worden het niet echt eens over verschillende onderwerpen, maar passen zich een beetje aan aan de andere partij.
Een oppositie in de 2e kamer is nodig om het broodnodige tegengas te geven, omdat anders alles wat de coalitie wil doorvoeren ook echt doorgevoerd zou gaan worden, terwijl het meestal zo is dat er een heleboel tegenstanders zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een coalitie is een samenwerking tussen partijen. Het kabinet, oftewel de minsiters en staatssecretarissen vormt de regering en moet gevormd worden door een of meer partijen die gezamenlijk een absolute meerderheid hebben in de kamer. Aangezien geen enkele partij een absolute meerderheid heeft behaald (meer dan 75 zetels heeft) moeten er wel meerdere partijen samen werken en dus een coalitie vormen.

Het is inderdaad lastig de verschilpunten te overbruggen, maar om het land te kunnen besturen moeten er compromissen worden gesloten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wil je een stabiele tweede kamer hebben, die niet elke dag vechtend over de mat rollen, dan zal je het over een aantal punten eens moeten worden. Beter dan in het verleden gebeurde. Toen was de PvdA tegen de JSF en de Missie in Afghanistan en Irak. Politici haten bovendien duidelijkheid en rechtlijnigheid, vooral de PvdA politici. Er zijn een aantal punter waar de VVD zich hard voor genaakt heeft en waar de PVDA altijd tegen was. Dan kun je geen regering vormen die het eerstvolgende belangrijke debat overleeft in de tweede kamer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dat niet. Maar ze sluiten compromissen en er rolt dan 1 programma uit. Dat wordt door de beide partijen dan uitgevoerd. Gelukkig staan de VVD en de PvdA bekend als partijen die zich aan afspraken houden.